11/12/2014

Walter Peak -> Te Anau -> Milford Sound & Kepler Track

From Queenstown I took a ferry to Walter Peak, to the opposite side of Lake Wakatipu. This time the ferry was not just a ferry - it was a 102-year-old coal powered steam ship, TSS Earnslaw. I can highly recommend this journey, especially if you're an engineer, since the passangers are allowed to enter the engine room and see how everything really works.





In Walter Peak I met two Americans and one Aussie that were heading to Mavora Lakes like I was planning to do. So we cycled and camped together and shared some experiences etc. The way from Walter Peak to Mavora Lakes offered some stunning views - once again.

Cycling towards Mavora Lakes with Henry, Rob and Ben

Northern Mavora Lake



*****


Milford Sound & Key Summit

Milford Sound is 120km to north from Te Anau, where I was staying in a hostel. There we met once again with our exchange group, and so I joined Nicoline's and JC's car to visit the famous Milford Sound. The drive itself was already a great experience with all the unbelieable views. In Milford Sound we went for a scenic cruise which took us around the Sound, or actually Fiord, to see the landscapes even better.

Approaching Milford Sound, a view from the road


After Milford Sound we wid a 2-hour hike to Key Summit with Nicoline and JC to see just a bit more some interesting stuff.


A lake in Key Summit, in about 1000 meters altitude
*****

Kepler Track: To the summit and back
The next day I did a one day hike to the summit of Kepler Track. Mount Luxmore's summit is slighty above1500 meters altitude, and it was a 8 hour return trip, inlucing walking of almost 40km. Once again it was not a problem to fall asleep after such a day.

At the summit it was terribly windy, the Ranger said that wind speed was around 30 m/s!

Hiking from the car park to the highest point and back
In the middle: Mt. Luxmore
Highway hiking - just too easy

Almost there!

A view from the summit of Mt. Luxmore



Cheching out the Luxmore Caves



10/12/2014

Pikapäivitys tien päältä (in Finnish)

Löysin sattumalta sovelluksen, jolla voi lähettää kuvattomia blogipäivityksiä kännykällä. Nyt vaihteeksi pari sanaa suomeksi.


Maanantaina saavuin kaupunkiin nimeltä Invercargill, poljettuani peräti 110 kilometriä. Onnekseni löysin uimahallin, missä oli hyvä palautua jopa saunomisen merkeissä. Hieman yllättäen saunassa oli peräti 80 astetta lämmintä, mutta vesikiulu kuitenkin puuttui. Kyltti saunan seinällä kertoi, että vettä pitäisi pyytää uimavalvojilta, joten astelin takaisin ulos ja kysäisin josko saisin löylyvettä saunaan. Suureksi hämmästyksekseni uimavalvoja otti hyllystä ruiskupullon, astui saunaan ja ruiskutti kiukaalle mitättömän määrän vettä. Ohops, mikä kulttuurillinen kokemus!


Tänään jatkoin matkaa rannikkoa pitkin itään, Catlin Coastille. Puolivälin jälkeen tie muuttui hetkellisesti soratieksi ja sain kokea reissuni ensimmäisen kaatumisen: Loiva alamäki kaartui jyrkästi oikealle ja varovaisesta jarruttelusta huolimatta vauhti kiihtyi ja ajauduin kohti sisäkaarretta, missä oli runsaasti isoa irtosoraa. Vauhtia oli jo 20-30km/h ja tiesin että tämä voi päättyä vain yhdellä tavalla. Kun loputa menetin pyörän hallinnan täysin, otti minut vastaan tuuhea heinäpenger. Kuin ihmeen kaupalla en saanut ensimmäistäkään mustelmaa tai ruhjetta, ainoastaan eturengas kieroutui aavistuksenomaisesti. Jos vastaan olisi tullut auto, tai sisäkaarteessa olisi ollut muuta kuin heinää, olisi tässä voinut käydä hullusti!


Loppuviikosta saavun Central Otagoon, missä vastassa on kuuleman mukaan upea parin sadan kilometrin mittainen pyöräreitti, joka kulkee viinitilojen ja vanhojen kultakaivosten halki kohti Dunedinia. Joulun alla saavun Christchurchiin, mistä lennän Wellingtoniin joulupäivänä, sillä minun pitää olla pohjoissaaren itärannikolla Gisbornessa viimeistään 29. päivä, sillä tuolloin alkaa kolmipäiväinen uudenvuoden festivaali, josta tulee taatusti lystiä!

07/12/2014

Wanaka & Queenstown

After arriving to Wanaka it felt really good to get tyres fixed. Also having service on mobile phone after 3 days of silence was nice.

Wanaka became immediately one of my favourite cities so far - it has nice little city centre and the surrounding views are just astonishing.

From Wanaka to Queenstown I took the scenic route, which climbs up to 1076 meters, which is actually the highest point of sealed road in New Zealand. After the terrible hill I was freewheeling forever and approaching the sunny Queenstown. On my way there I stopped in Arrowtown. What a lovely little gold mining town from the past!

Queenstown, as I expected, was very touristic and consumer-centered. Beautiful views, but nothing historic or interesting to see in the city. One night in Queenstown was totally enough, and after that I took a ferry cross the lake to Walter Peak, where I continued my journey towards Mavora Lakes and Te Anau.


Lake Wanaka
Mountain Biking around Lake Wanaka

Lake Wanaka

A bit frosty morning between Wanaka and Queenstown
New top speed record after continuing down from Crown Range Summit!

Arriving to Queenstown

Queenstown Down Town

Queenstown on evening